søndag den 20. oktober 2013

Mentalbeskrivelse – MH i Svenska Riesenschnauzerklubben

Mere end tidligt op... og heldigvis var der en masse børn (danske...) til sportsstævne, så der var morgenmad allerede fra kl. 7, hvor vi stod klar som nogle af de første... Vi fik slugt en hurtig morgenmad og så afsted mod Vaxholm Brukshundklubb.

Det blev en fantastisk tur på en halv times tid. Der var rimfrost på markerne, damp fra søerne, sol på himlen og vi kørte fra den ene skærgårdsø til den anden. Det gav god energi og håb om endnu en dejlig dag i godt selskab.

Vi nåede heldigvis frem lidt i 8, hvor de endnu ikke var kommet igang endnu. Det gjorde at jeg kunne nå at se både Puma & Merlin inden det blev Fie's tur som nummer 3. Det var jo meget rart at se, hvordan det foregik når nu der også kunne være lidt sproglige udfordringer ;o)

De første så godt ud - der var fuld knald på... og jeg var så heldig at mens jeg havde kigget på Merlin havde Jens gået en lang tur med Fie. Jeg hentede Fie, som var ved at hive mig på r.. & albuer - det kunne kun gå for langsomt...

Jeg har angivet Fie's beskrivelse under hver video inklusiv hele teksten (og jeg har ikke forsøgt mig som hverken fortolker eller translatør...).

Først skulle vi hilse på testlederen, som skulle gå en tur med Fie og lege lidt med hende + der skulle berøres og kigges på tænder. Det sidste syntes jeg ikke jeg har set hjemme, hvor vi ellers har set mange mentaltests, karraktertests & mentalbeskrivelser gennem tiden.  

1a. Kontakt, Hälsning: 4
Tar kontakt själv eller besvarer kontaktförsök.
1b. Kontakt, Samarbete: 4
Fölger med villigt. Engagerar sig i testledaren.
1c. Kontakt, Hantering: 4
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.
2a. Lek 1, Leklust: 4
Startar snabbt, leker aktivt.
2b. Lek 1, Gripande: 5
Griper direkt, hugger föremålet i farten.
2c. Lek 1, Dragkamp: 3
Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar.

Så var det tid til haren, hvor Fie var meget opmærksom, men ikke helt så fidusen. I andet forsøg vidste hun ikke rigtigt om hun ville løbe derud igen.

 

 
3a. Förföljande: 4 & 3
Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet.
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
3b. Gripande: 2 & 3
Griper inte, nosar på föremålet.
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.

Så skulle testlederen se om Fie kunne forholde sig roligt i 3 min. Jeg syntes hun var utroligt urolig - men nu så jeg jo hele kuldet og hun er da ikke den der var mest urolig!

4. Aktivitet: 3
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.

Så kom der et moment som vi ikke kender i Danmark. Det minder lidt som en blanding af den gamle nysgerrighed & perletand fra mentaltesten. En figurant kommer til syne mens der gives mærkelig lyd og der er en mærkelig gangart med stop og pusten sig op. Til sidst gemmer figuranten sig. Fie kiggede væk, da figuranten gemte sig, så hun løb først den anden vej - så er det jo godt med en ronderingshund der kan opspore folk... Jeg troede ikke inden at hun ville løbe derud, men det gik over al forventning.

5a. Avst. lek: 3
Intresserad, följer figuranten utan avbrott.
5b. Avst. lek: 1
Viser inga hotbeteenden.
5c. Avst. lek: 3
Går fram till den dolda men talande figuranten.
5d. Avst. lek: 4
Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om.
5e. Avst. lek: 3
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv.

Kedeldragten kalder vi den i Danmark - i Sverige hedder den overall'en ;o) Vores andre hunde har altid skullet have hjælp til denne - mere eller mindre. Det samme gjaldt for Fie - det er dog den første hund vi har som bare stillede sig op og gøede af den og som snuste til den da jeg gik halvvejs mod den. Dygtig pige!


 
 
6a. Överraskn. Rädsla: 3
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
6b. Överraskn. Hot/agg.: 3
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
6c. Överraskn. Nyfikenhet: 4
Får fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
6d. Överraskn. Kvarstående rädsla: 1
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
6e. Överraskn. Kvarstående intresse: 2
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle.

Så skulle vi til skramleriet. Fie reagerede som de fleste riesenschnauzere vi har set. Et hop og så hen og se hvad det var. Jeg blev i øvrigt moppet heftigt med at Fie stadig hev afsted med mig - hvad skal vi nu...

7a. Ljudkänsl. Rädsla: 3
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
7b. Ljudkänsl. Nyfikenhet: 5
Går fram till skramlet utan hjälp.
7c. Ljudkänsl. Kvarstående rädsla: 1
Ingen tempoförandring eller undanmanöver.
7d. Ljudkänsl. Kvarstående intresse: 1
Visar inget intresse.



Spøgelserne - her har vi prøvet lidt af hvert. Ingen af vores hunde er bare løbet hen for at se hvad det er. Nogle har endog ikke villet derhen efter at dragten var taget af :-(


Fie gøede mere end jeg kan huske fra før (men hukommelsen er jo ikke hvad den har været), men hun var heller ikke bare fremme og snuse af sig selv. Det var lige før det var lykkedes før jeg gik hen for at "afvæbne" det ene spøgelse - men modet rakte ikke helt.

8a. Spöken, Hot/agg.: 3
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
8b. Spöken, Kontroll: 4
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.
8c. Spöken, Rädsla: 5
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr.
8d. Spöken, Nyfikenhet: 3
Går fram till fig. när föraren står bredvid.
8e. Spöken, Kontakt: 4
Tar själv kontakt med figuranten.


Så nåede vi til sidste moment - skud! Fie har hørt skud fra hun var lille og ikke været specielt påvirket indtil for 2-3 uger siden, hvor hun pludselig var hvad jeg vil kalde skudfølsom. Det gjorde at jeg var ret spændt på hvordan det gik nu! Hun var en stjerne - ikke om det rørte hende ;o)

9a. Lek 2, Leklust: 4
Startar snabbt, leker aktivt.
9b. Lek 2, Gripande: 5
Griper direkt, hugger föremålet i farten.

10. Skott: 1
Visar ingen berördhet. Snabb konroll och sedan helt oberörd.

(og der står konroll på min trykte seddel...)

Alt i alt blev slutresultatet at Fie fik status: Känd mental-status - og desværre havde jeg ingen resultatbog med til at få det skrevet ind i!

Så fulgte jeg med i de sidste 5 hunde - inklusiv en vidunderlig frokost: gullasch-suppe med knækbrød med ost...

Det var utroligt at se som de alle havde nogle fantastiske fællestræk - der er knald på dem alle sammen, der gerne leger, river & rusker - og ingen lod sig mærke med skudet. Stort tillykke med Qulingen's förste kuld til Annika & Tomas!

Da alle var færdige skulle vi have taget et gruppebillede. Det blev til lidt træning mens vi ventede på at de sidste fik fundet hundene frem igen.
   
Dejligt træningsareal i Vaxholm Brukshundklubb
    
og fantastisk klubhus...
  
Jens fik lov at tage fællesbilledet som jeg skal have lokket en kopi ud af Annika af ;o)

Efter lidt indkøb til madpakken, startede den lange tur hjem efter en skøn weekend i det svenske. Stor tak til MH-team, de andre hvalpeejere, madmor, Annika & Tomas - og så til de højere magter for det mest vidunderlige vejr. Simpelthen en perfekt weekend.

(og vi satte nøglen i døren hjemme lige da dagen og weekenden var slut...)    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar