søndag den 28. oktober 2012

Fie's arbejdsdag...

Modsat os andre er Fie's arbejdsdag søndag ;o)

Tidligt op og ud af døren. Dansk Kennelklub har valgt at have hvalpetræning kl. 9 søndag morgen...

Vi startede med at vi skulle gå rundt uden at hilse. Derefter skulle vi gå rundt og jeg skulle hilsen på føreren og Fie på hunden. Begge dele gik supergodt - Fie sad flot foran mig og kiggede op (og fik kylling) mens de andre gik forbi og hun fik efterfølgende hilst pænt på alle.



Vi lavde indkald og det KAN Fie bare ;o) - her kan man se det kan betale sig at træne det tidligt og ofte... - det var der ikke mange der havde!

Fie havde frikvarter, hvor vi blev delt op i små hold og Fie var sammen med en dværgpinscher på samme alder, en bomuldshund på 10 uger og en dværggravhund (som var meget lille). Det gik også utroligt godt. Især Fie og pinscheren legede godt sammen og når Fie blev for voldsom kaldte jeg bare på hende og hun fik et stykke kylling - spørg lige om de andre var mere end imponerede ;o)

Vi sluttede træningen med følge (klog træner at vente med det til hvalpene er trætte) - her gik Fie lige så flot på venstre side og kiggede op på mig - min stjerne-perle!

Vi tog lige fra DKK hvalpetræningen til træning i schnauzerklubben...

Fie fik en lang lur i bilen mens vi kørte og Jens lagde et spor til hende langs de små jernbanespor - spor ved sporet... Her var nemlig fint grønt mos!


 
Dygtig pige er hun - hun har virkelig forstået hvad spor er. Hun optager straks sporet efter de små stop.

Så fik hun igen en lang lur på skødet af mig (hun luner godt...), mens de andre trænede på pladsen. Det var fantastisk solskinsvejr, så vi blev længe på pladsen. Hun vågnede nu op da der kom gang i bidetræningen og da hun kom ned vogtede hun godt på ærmet der var blevet smidt ved siden af!







Med den opførsel kunne Henrik ikke dy sig for at lege med hende med bidepølsen - og som jeg hele tiden har sagt: "det er ikke nødvendigt at træne bid med hende endnu...".



Efter en løbetur - ville hun gerne prøve igen - men vi stoppede mens legen var god ;o)




Fie sov nu godt da vi kom hjem... (så længe det varede...)
  

lørdag den 27. oktober 2012

En dejlig dag i skoven

Efter at have sovet længe besluttede vi os for at det fantastisk dejlige vejr skulle nydes fra skoven ;o)

Vi vidste at der ligger en cache-serie i skoven ved Hillerød - det ville være det perfekte match - selvom det nu var blevet frost!

Jeg fik taget en del billeder på den over 3 timer lange tur (og ja - Fie blev igen båret noget af vejen - godt at Jens er stærk...).


Hundene hjælper med at kigge i cachen!

På vej i en flot solbeskinnet frostdag

Så venter vi igen-igen...

Vi fandt en træstamme, hvor vi drak kaffe

Fie lærte at man selv finder vand i skoven!

En tur på armen - men bilerne der susede forbi trak i damen...

Billede til TB - men det var svært at stå stille...

Dagens helt logger slutcachen ;o)

Træt var Fie!

Vi havde drømt om en stille Fie hele eftermiddagen og aftenen - men hun vågnede skam op efter et par timer...
  

fredag den 26. oktober 2012

Fie 13 uger

13 uger - 8.2 kg og 39.5 cm høj. Vokser gør hun - men ikke så hurtigt...

I dag fik Fie sit første kødben (her i huset i hvert fald) - det var ikke dårligt. Hun var også så klog at hun blev ved sit ben til vi skulle ud af døren - så Janus ikke nuppede det efter at han havde spist sit eget ;o)

I eftermiddags var vi en tur i Allerød og træne. Vi trænede bytte-bytte fra den ene pive-kong til den næste og tilbage igen. Fie er meget intens - så det tager sin tid...


Jens syntes Fie skulle prøve springbrættet. Jeg havde ikke succes med at lokke hende over - Jens ro og tålmodighed var bedre. Se lige på billedet igen - hun hænger på bagbenene og står på forbenene... stille og roligt kom hun over - dejlig tøs!

Et par ture gennem tunnelen, lidt følge og et spor med 3 knæk, hvor hun havde lidt for meget fart på - jeg ved ikke rigtig hvordan jeg får hende ned i tempo - hvis jeg holder hende for meget tilbage stopper hun bare... Dagens træning sluttede med en dejlig legetur med superdrengen Mr. Odin ;o)

Hundene var alene hjemme, da vi skulle til koncert - jeg tror de sov godt - Fie kom i hvert fald søvndrukken ud til døren 1½ time over daglig natmadstid... Den var nu mere end velkommen!
 

torsdag den 25. oktober 2012

Et hjem i ruin...

Fie har nu nået den alder, hvor det altid er en spændende oplevelse når man kommer hjem. Især det at gå ind i soveværelset - Fie samler sine trofæer i sengen. Jeg er sikker på at det foregår derinde fordi der ligger Janus og sover (eller prøver på det...).

I dag lignede det at hun havde forsøgt at læse instruktionerne til et eller andet - det lykkedes ikke lige at finde ud af, hvad det egentlig var til... Ligesom hun havde fundet en sko til af Jens (han siger han havde gemt dem... - gemt... - Fie har en fin næse!).

Hun havde en meget livlig eftermiddag. Først blev hun spist af med et æble - dem ved jeg jo hun kan li', min lille æbletyv! Så puslede det i min sko-pose (som står i stuen) og så kom hun susende forbi, hvor jeg sidder. Jeg op og efter - og der lå hun i sengen op ad Janus med min støvle... Det er jo til gengæld meget godt at det sker når man er hjemme - så er der jo mulighed for at fortælle at det IKKE er OK ;o)

Det virkede ikke helt... Da jeg sad i et telefonmøde kom nu traskende den anden vej (fra soveværelset) - med en indersål fra Jens sko... Jeg forstod godt det vink med en vognstang, så efter mødet gik jeg ud i haven og lagde et lille spor - denne gang med hendes pive-kong som slutgenstand.

Om aftenen var vi en tur på FB, hvor Fie igen lavede heppekor til Janus rondering og vi trænede nogle indkald. Hun er bare en stjerne - hun suser gerne ud i mørket mellem paller og stakke efter mor og når hun ikke finder mig, stiller hun sig op og overvejer hvilken vej hun nu skal lede - SEJT!

Så blev det bare koldt!
  

onsdag den 24. oktober 2012

En dag i mørke?

I går skrev jeg på Qulingens FB side at vores grimme til Fie's ører virkede godt... Det var Fie vist ikke helt enig i og i morges blev hun ved at kradse sig - så da jeg fik øjne havde hun fået revet ydersiden af :(


Morgenen var i det hele taget lidt bagvendt, da Jens skulle have "hundevagten" pga jeg havde et eftermiddagsmøde på arbejde.

Vi kom åbenbart også uheldigt ud af huset, for da Jens kom hjem var der ingen Fie... Jens kaldte - og der var stille... Så gik eftersøgningen i gang og det gav pote ;o) Fie var på badeværelset (som ligger lige udfor hoveddøren) - hun havde fået smækket døren i og derinde i mørket sad en meget stille Fie :(

Jeg blev hentet af hele menageriet og vi kørte først en tur til Maxsø, hvor vi fik købt en lille pive-kong til - så vi kan træne bytte med den vi har (ordre fra Henrik). Fie kom med ind og det var det rene slaraffenland, med dyremad, legetøj og udstyr alle vegne + en masse mennesker. Hun fik den lille pive-kong i butikken og gik så med os rundt, mens hun prøvede at myrde den til stor moro for alle - piv-piv-piiiiiv-piv-piiiiiv ;o)

Derefter kørte vi op til hundesvømning og jeg indrømmer at jeg var lidt træt af bare at dyppe hendes fødder - som tænkt - så gjort - jeg bar hende ned midt på siden og så svømmede hun tilbage!


Det er synd at påstå at hun nød det og efter et par ture fik hun redningsvesten af og dækken på og så gik hun rundt sammen med Jens - jeg var ikke helt i kridthuset lige der...

Vi er blevet gode venner - og om lidt må vi hellere sætte en ny grimme på...  
 

tirsdag den 23. oktober 2012

Vaner kommer hurtigt...

Fie viste også til morgen at hun ikke bare går i panik ;o)

Hun havde haft så travlt med at hoppe op og kigge i Janus madskål at hun havde fået grimmen under hagen til at hænge fast, så øret var i klemme... Hun peb højt - men stod og ventede på at hun blev "befriet". Dejlig - men livlig - tøs...

På morgenturen fik hun også sagt godmorgen til skraldemanden - dem har hundene heldigvis aldrig været sure på. Det er godt med skrald og post ude ved vejen!

Om eftermiddagen var vi ikke helt enige om at jeg skulle arbejde (hun var rigeligt udhvilet ovenpå hviledagen i går) - så hun stillede op til charmetur.


Det lykkedes og hun kom ud, hvor hun gik i gang med at grave mos op - det har vi så rigeligt af i græsplænen.


Det var jo træningsdag og her kommer det med vanerne. Før hun blev barberet viste vi hende alt der snurrede elektrisk fx tandbørsten og kaffekværnen, for at chokket skulle blive mindre med barbermaskinen.

Jeg skulle lave kaffe og jeg tog kaffekværnen frem og så kom Fie, jeg hældte bønner i og hun kiggede endnu mere, jeg gik til stuen (stikkontakt) og hun kom løbende med. Da jeg tændte kværnen hoppede hun op og jeg skulle så have kværnen ned, så hun kunne dutte til den... Sjov vane - de gamle hunde kommer når man laver kaffe fordi de ved de skal til træning - Fie kommer for at dutte på kaffekværnen ;o)

Jeg prøvede at lægge et lidt længere spor med knæk og bøj - ventede 40 minutter - og så gik Fie spor - pluk, pluk, pluk - hun er bare min superseje lille sportøs! 
  

mandag den 22. oktober 2012

Hviledag

Efter en weekend med meget hundeaktivitet blev mandagen hviledag for Fie. Fie sov faktisk det meste af dagen og vi gik så en tur i skoven om eftermiddagen.

I skoven trænede vi blot et enkelt indkald - til gengæld lærte vi lidt mere om Fie...

Jeg løb hen af en bred sti, krydsede en anden sti og stillede mig bag et træ. Fie kom susende og drejede ned af stien før der hvor jeg stod (som forventet). Hun gik så ud i krydset, kiggede op på Jens - men i stedet for at løbe derop eller gå i lettere panik - stillede hun sig og kiggede sig stille og roligt omkring og opdagede så mig bag træet. Det var dejligt at se at hun ligesom tænkte sig om i stedet for bare at gøre et eller andet... ;o)

Om aftenen sov Fie videre mens jeg sad og arbejdede!