fredag den 25. oktober 2013

Så blev det tid til ærme...

Efter en rolig dag var det endelig tid til at besøge træningspladsen i Allerød - det er længe siden, da vi ikke har været der de sidste 3 weekender :-(

Vi startede med at jeg lagde et lille spor og derefter gik vi en tur. På vejen tilbage gik jeg så sporet med Fie. Det havde ikke ligget meget over 20 minutter - men nu er man jo lidt afhængig af hvornår solen går ned... Sporet gik fint - det var en kasse med kattemad. Det eneste er at hun hiver som bare f..... - det skal jeg have tænkt over, hvordan jeg får væk uden at gejsten går ned.

Vi var ikke så mange, så vi gik hurtigt over til bidearbejde. Efter et par forsøg på sit bidestyr fandt Henrik et blødt ærme frem som Fie først syntes var lidt mærkeligt - men det gik hurtigt over...

Da det stadig var lyst tog Jens en masse små videoer, hvoraf jeg har valgt 4 ud (de er vitterlig ikke lange - hun er jo hurtig ;o)))

Første video er bare et lille stop

 

Anden video viser et flugtforsøg (eller indledende træning af det)



Tredje video viser et lille stop på klods hold

 

På den fjerde video prøver vi for første gang at træne slip. Fie har lært at slippe når Henrik bliver passiv og det udnyttede vi så jeg sagde slip lige før hun selv ville have sluppet - smart! Det er ikke så let at se på videoen, da man ikke umiddelbart kan se Fie og hun netop får ærmet igen med det samme som belønning. Det skal hun nok få lært lynhurtigt på den måde.



Desværre fik jeg fjumret lidt med snoren, da vi trænede rundt om skjulene - så det video er ikke værd at se, selvom Fie gjorde det godt. Det må vi se om vi kan fange på søndag i stedet ;o)
  

torsdag den 24. oktober 2013

Superrondering

Jens blev ret sur over det med bogen i går... Det er en krimi og det er ikke lige til at se om han kan få slutningen med ;o)))

Derfor tog jeg beslutningen i morges at jeg tog Fie med på job - det vil nu sige til en tur i bilen. Jeg havde et møde - så det blev kun til 2½ time på vores parkeringsplads. Der har sikkert været godt med underholdning, da der er mange der kommer og kører - oveni var vejret dejligt!

Hjemme igen gik vi en tur, hvor vi fra kirkebænken kunne se et lille flyshow (det er 3 meget små prikker ca midt på himlen...).


Til aften var vi på FB og rondere. Det er desværre for mørkt nu til at filme & fotografere - der er ellers noget at prale af!

Nis, Pia & Jens gik ud og gemte sig mens Fie blev hevet ud af bilen. Fremme sad hun fint og jeg sagde stille rondér - et enkelt udsving fra Fie og så næsen i sky. Hun ledte lidt med høj næse og så smuttede hun ind og gøede - det var Jens der var fundet - lynhurtigt. De troede de kunne snyde Fie ved at der var en figurent så tidligt på banen - men nej - ikke Fie!

Det jeg var mest imponeret over var i virkeligheden så håndtérbar hun var. Der kørte en mand rundt i truck og det var ret vildt... hver gang han kom susende kunne jeg lige kalde på hende, selvom hun ledte og hun kom straks løbende. Pia & Nis blev også fundet i fil stil - lidt surrealistisk med den truck susende rundt...

Så håber vi at der er lidt mere ro på i morgen ;o)
  

onsdag den 23. oktober 2013

Ingen kommentarer!

Men gæt hvis bog det er Fie har læst lidt for meget i, mens vi var på job...



Sjovt nok er det også Jens der vasker op ;o)

tirsdag den 22. oktober 2013

Fremadsendelser i skoven

Til aften skulle vi til borgermøde og vi syntes at Fie skulle opleve lidt inden - så der ikke var for meget fut i Fie ;o)

Vi tog en tur i skoven og på turen tog vi en bidepølse med, så vi kunne forsøge os med lidt fremadsendelser i skoven, hvilket Fie ikke rigtig har prøvet før.

I weekenden da vi var ude at træne i det svenske, prøvede vi at lave et par fremadsendelser på Jens i et meget lille stykke skov op af spormarkerne. Det gik fint - så nu var det den store skov!


Det gik rigtig godt - Fie suser ud og sætter sig og gør - min stjerne!

Sidst på turen prøvede vi et andet sted, hvor jeg også filmede selvom det var begyndt at blive skumring.


Det virkede ikke helt - Fie havde fundet Jens bukser da vi kom hjem og hun havde spist læderdutten på hans arbejdskortholder.................... Hende og læder med Jens lugt..............

søndag den 20. oktober 2013

Mentalbeskrivelse – MH i Svenska Riesenschnauzerklubben

Mere end tidligt op... og heldigvis var der en masse børn (danske...) til sportsstævne, så der var morgenmad allerede fra kl. 7, hvor vi stod klar som nogle af de første... Vi fik slugt en hurtig morgenmad og så afsted mod Vaxholm Brukshundklubb.

Det blev en fantastisk tur på en halv times tid. Der var rimfrost på markerne, damp fra søerne, sol på himlen og vi kørte fra den ene skærgårdsø til den anden. Det gav god energi og håb om endnu en dejlig dag i godt selskab.

Vi nåede heldigvis frem lidt i 8, hvor de endnu ikke var kommet igang endnu. Det gjorde at jeg kunne nå at se både Puma & Merlin inden det blev Fie's tur som nummer 3. Det var jo meget rart at se, hvordan det foregik når nu der også kunne være lidt sproglige udfordringer ;o)

De første så godt ud - der var fuld knald på... og jeg var så heldig at mens jeg havde kigget på Merlin havde Jens gået en lang tur med Fie. Jeg hentede Fie, som var ved at hive mig på r.. & albuer - det kunne kun gå for langsomt...

Jeg har angivet Fie's beskrivelse under hver video inklusiv hele teksten (og jeg har ikke forsøgt mig som hverken fortolker eller translatør...).

Først skulle vi hilse på testlederen, som skulle gå en tur med Fie og lege lidt med hende + der skulle berøres og kigges på tænder. Det sidste syntes jeg ikke jeg har set hjemme, hvor vi ellers har set mange mentaltests, karraktertests & mentalbeskrivelser gennem tiden.  

1a. Kontakt, Hälsning: 4
Tar kontakt själv eller besvarer kontaktförsök.
1b. Kontakt, Samarbete: 4
Fölger med villigt. Engagerar sig i testledaren.
1c. Kontakt, Hantering: 4
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.
2a. Lek 1, Leklust: 4
Startar snabbt, leker aktivt.
2b. Lek 1, Gripande: 5
Griper direkt, hugger föremålet i farten.
2c. Lek 1, Dragkamp: 3
Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar.

Så var det tid til haren, hvor Fie var meget opmærksom, men ikke helt så fidusen. I andet forsøg vidste hun ikke rigtigt om hun ville løbe derud igen.

 

 
3a. Förföljande: 4 & 3
Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet.
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
3b. Gripande: 2 & 3
Griper inte, nosar på föremålet.
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.

Så skulle testlederen se om Fie kunne forholde sig roligt i 3 min. Jeg syntes hun var utroligt urolig - men nu så jeg jo hele kuldet og hun er da ikke den der var mest urolig!

4. Aktivitet: 3
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.

Så kom der et moment som vi ikke kender i Danmark. Det minder lidt som en blanding af den gamle nysgerrighed & perletand fra mentaltesten. En figurant kommer til syne mens der gives mærkelig lyd og der er en mærkelig gangart med stop og pusten sig op. Til sidst gemmer figuranten sig. Fie kiggede væk, da figuranten gemte sig, så hun løb først den anden vej - så er det jo godt med en ronderingshund der kan opspore folk... Jeg troede ikke inden at hun ville løbe derud, men det gik over al forventning.

5a. Avst. lek: 3
Intresserad, följer figuranten utan avbrott.
5b. Avst. lek: 1
Viser inga hotbeteenden.
5c. Avst. lek: 3
Går fram till den dolda men talande figuranten.
5d. Avst. lek: 4
Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om.
5e. Avst. lek: 3
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv.

Kedeldragten kalder vi den i Danmark - i Sverige hedder den overall'en ;o) Vores andre hunde har altid skullet have hjælp til denne - mere eller mindre. Det samme gjaldt for Fie - det er dog den første hund vi har som bare stillede sig op og gøede af den og som snuste til den da jeg gik halvvejs mod den. Dygtig pige!


 
 
6a. Överraskn. Rädsla: 3
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
6b. Överraskn. Hot/agg.: 3
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
6c. Överraskn. Nyfikenhet: 4
Får fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
6d. Överraskn. Kvarstående rädsla: 1
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
6e. Överraskn. Kvarstående intresse: 2
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle.

Så skulle vi til skramleriet. Fie reagerede som de fleste riesenschnauzere vi har set. Et hop og så hen og se hvad det var. Jeg blev i øvrigt moppet heftigt med at Fie stadig hev afsted med mig - hvad skal vi nu...

7a. Ljudkänsl. Rädsla: 3
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
7b. Ljudkänsl. Nyfikenhet: 5
Går fram till skramlet utan hjälp.
7c. Ljudkänsl. Kvarstående rädsla: 1
Ingen tempoförandring eller undanmanöver.
7d. Ljudkänsl. Kvarstående intresse: 1
Visar inget intresse.



Spøgelserne - her har vi prøvet lidt af hvert. Ingen af vores hunde er bare løbet hen for at se hvad det er. Nogle har endog ikke villet derhen efter at dragten var taget af :-(


Fie gøede mere end jeg kan huske fra før (men hukommelsen er jo ikke hvad den har været), men hun var heller ikke bare fremme og snuse af sig selv. Det var lige før det var lykkedes før jeg gik hen for at "afvæbne" det ene spøgelse - men modet rakte ikke helt.

8a. Spöken, Hot/agg.: 3
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
8b. Spöken, Kontroll: 4
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.
8c. Spöken, Rädsla: 5
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr.
8d. Spöken, Nyfikenhet: 3
Går fram till fig. när föraren står bredvid.
8e. Spöken, Kontakt: 4
Tar själv kontakt med figuranten.


Så nåede vi til sidste moment - skud! Fie har hørt skud fra hun var lille og ikke været specielt påvirket indtil for 2-3 uger siden, hvor hun pludselig var hvad jeg vil kalde skudfølsom. Det gjorde at jeg var ret spændt på hvordan det gik nu! Hun var en stjerne - ikke om det rørte hende ;o)

9a. Lek 2, Leklust: 4
Startar snabbt, leker aktivt.
9b. Lek 2, Gripande: 5
Griper direkt, hugger föremålet i farten.

10. Skott: 1
Visar ingen berördhet. Snabb konroll och sedan helt oberörd.

(og der står konroll på min trykte seddel...)

Alt i alt blev slutresultatet at Fie fik status: Känd mental-status - og desværre havde jeg ingen resultatbog med til at få det skrevet ind i!

Så fulgte jeg med i de sidste 5 hunde - inklusiv en vidunderlig frokost: gullasch-suppe med knækbrød med ost...

Det var utroligt at se som de alle havde nogle fantastiske fællestræk - der er knald på dem alle sammen, der gerne leger, river & rusker - og ingen lod sig mærke med skudet. Stort tillykke med Qulingen's förste kuld til Annika & Tomas!

Da alle var færdige skulle vi have taget et gruppebillede. Det blev til lidt træning mens vi ventede på at de sidste fik fundet hundene frem igen.
   
Dejligt træningsareal i Vaxholm Brukshundklubb
    
og fantastisk klubhus...
  
Jens fik lov at tage fællesbilledet som jeg skal have lokket en kopi ud af Annika af ;o)

Efter lidt indkøb til madpakken, startede den lange tur hjem efter en skøn weekend i det svenske. Stor tak til MH-team, de andre hvalpeejere, madmor, Annika & Tomas - og så til de højere magter for det mest vidunderlige vejr. Simpelthen en perfekt weekend.

(og vi satte nøglen i døren hjemme lige da dagen og weekenden var slut...)    

lørdag den 19. oktober 2013

Spordag med søskende

Vi var så heldige at Annika havde arrangeret spor med nogle af Fie's søskende her dagen før MH (så var det jo dejligt at vi kom allerede fredag aften...).

Så efter en sen overdådig morgenbuffet på The Public mødtes vi med de andre, inden vi alle kørte ud til det mest fantastiske areal, med flotte slåede marker og udsigt...

Alle fik gået nogle gode spor, inklusiv Fie der gik to spor med knæk, til guldmedalje ;o)

Jeg tog lidt billeder i løbet af den dejlige dag:
   
Tomas med Fuska
   
Peter med Tesla
   
Annika med mor Hejja ;o)
   
Carolina med Merlin
   
Fikapaus ;o)
   
Efter en dejlig dag nåede vi lige tilbage til hotellet, hvor Fie fik sin mad og vi fik klædt om, inden vi skyndte os afsted igen til fællesmiddag på Vapiano i Täby. Det blev en utroligt hyggelig aften, hvor vi desværre brød op tidligt får at komme i seng i god tid inden vi skulle op før fanden fik sko på næste morgen...

Link til Vapiano som absolut er anbefalelsesværdigt -> Vapiano Täby
  

fredag den 18. oktober 2013

Gensyn med Åkersberga

Så blev det endelig tid til et gensyn med Åkersberga, som vi ikke har set siden vi hentede Fie. Vi er nemlig blevet indkaldt til MH (det vi kalder mentalbeskrivelse i Danmark) på søndag og vi har valgt at overnatte 2 nætter, så vi forhåbentlige er friske på søndag og samtidig får mulighed for at hilse på nogle af Fie's søskende inden.

Vi kom afsted omkring 13:30 - vi ved jo det tager ca 7+ timer. Det blev en flot tur i solskin indtil solen gik ned og den flotte måne stod op!
    
Månen på vej op!
   
Vi havde et enkelt stop undervejs, hvor vi fik ordnet lidt indkøb hos Biltema i Linköping og Fie fik en luftetur.

Vi har før sovet på Dommarudden, men vi ville gerne kunne ankomme sent + have morgenmaden serveret og en opredt seng - og der er jo heller ikke ligefremt lyst i skoven på denne årstid ;o)

Det blev så til Best Western som er nyåbnet. Alt var fint, flot & nyt - men hvilke lamper... Det føltes som at kigge op i en flok ballerinaer...
    
Ballerinalamperne over sengen...
  
Så snart vi havde smidt alle vore pakkenelliker på den beskedne gulvplads, måtte der strækkes ud i sengen. Det syntes Fie bare var OK efter en lang tur i buret bag i bilen.
    
Fie får en sengeputter inden sengetid!
   
Det var bare en OK seng og vi var da et par stykker der fik god nats søvn...